Fotógrafo del mes edición 98

NATACHA NIKOULINE


Natacha Nikouline nació el 21 de abril de 1980 en Neuilly-sur-Seine y vive y trabaja en París. Después de graduarse de la escuela Gobelins en París, asistió a la Académie Charpentier en el taller histórico de La Grande Chaumière.

Una fotógrafa que se somete a la declaración de intenciones de «fotografiar con los ojos cerrados», no pierde de vista que el acto fotográfico es «traducir lo más fielmente posible los sueños y las literaturas íntimas». Primero se acercó a la luz a través del dibujo y luego se asignó una técnica precisa de puesta en escena. De su Hasselblad 500 CM, que era su instrumento favorito, pasó al uso de la cámara, que requiere maestría y precisión. El marco de su obra lo marcan los pintores Lev Tchistovsky e Irene Klestova, cercanos a la ilustre familia moscovita Bakhrushin, fundadores del Museo del Teatro, del que es descendiente. Su enfoque, si se quiere abordar de manera global, es dinamizar varios géneros y temas para sacarlos de sus definiciones donde suelen estar circunscritos. La feminidad, por ejemplo, tomada en sus fotografías pero en los puntos ciegos, es llevada a reflejar sus límites de seducción para ser cuestionada en un campo donde la soledad la revive. A nivel formal, muy a menudo en sus bodegones, el género es considerado bajo una nueva vertiente expresionista que supera la escuela flamenca al mismo tiempo que le rinde homenaje. Cercano a poetas o escritores, sus fotografías se inspiran en poetas como Georg Trakl, Anna Akhmatova o Marina Tsvetaeva. Sus colaboraciones con Laura Kasischke, Sarah Chiche o Claude Louis-Combet (con quien firmó «Frozen blunt the empty head») así lo atestiguan. Así como la creación de «La Vie est une Goutte Suspendue», un relato documental del director Hormuz Kéy sobre su amigo el filósofo Christian de Rabaudy. Su obra es también un diálogo entre la historia íntima y la colectiva, un movimiento interno e incesante de su acto creativo. Sus obras forman parte de las colecciones privadas del embajador de Rusia en Francia, Su Excelencia Alexander Orlov; Pierre-Henri Castel, psicoanalista, historiador y director de investigación del CNRS; Sarah Chiche, escritora, psicoanalista y psicóloga clínica; Jan Söderqvist, escritor y crítico de cine…

* * * *

English

Natacha Nikouline was born on April 21, 1980 in Neuilly-sur-Seine, and lives and works in Paris. After graduating from the Gobelins school in Paris, she attended the Académie Charpentier in the historic workshop of La Grande Chaumière.

A photographer who submits to the declaration of intent to «photograph with her eyes closed», she does not lose sight of the fact that the photographic act is to «translate as closely as possible the dreams and intimate literatures». She first approached light through drawing and then assigned herself a precise technique of staging. From her Hasselblad 500 CM, which was her favorite instrument, she turned to the use of the camera, which requires mastery and precision. The framework of her work is marked by the painters Lev Tchistovsky and Irene Klestova, close to the illustrious Moscow Bakhrushin family, founders of the Museum of the Theatre, of which she is a descendant.

Her approach, if it is to be approached in a global way, is to energize several genres and themes to push them out of their definitions where they are usually circumscribed. Femininity, for example, taken in her photographs but in the blind spots, is brought to reflect its limits of seduction to be questioned in a field where the solitude revives it. On a formal level, very often in his still lifes, the genre is considered under a new expressionist angle exceeding the Flemish school while paying homage to it.

Close to poets or writers, his photographs are inspired by poets such as Georg Trakl, Anna Akhmatova or Marina Tsvetaeva. Her collaborations with Laura Kasischke, Sarah Chiche or Claude Louis-Combet (with whom she signed «Frozen blunt the empty head») attest to this. As well as the creation of «La Vie est une Goutte Suspendue», a documentary tale by the director Hormuz Kéy about his friend the philosopher Christian de Rabaudy.

His work is also a dialogue between intimate and collective history, an internal and unceasing movement of his creative act. 
 
His works are part of the private collections of the Russian ambassador to France, His Excellency Alexander Orlov; Pierre-Henri Castel, psychoanalyst, historian and director of research at the CNRS; Sarah Chiche, writer, psychoanalyst and clinical psychologist; Jan Söderqvist, writer and film critic…

Formación / Formation / Education

Les Gobelins – Diplôme de l’école – certificat de la C.C.I. (Bac+3) / Major de promotion

Atelier Renaissance – Année de cours de techniques de peinture

Académie La Grande Chaumière – Année de cours de croquis d’après modèle vivant

Académie Charpentier – Année préparatoire

Exposicines individuales / Expositions personnelles / Individual exhibitions

2022 Le dernier or des étoiles perdues, galerie Valérie Delaunay, Paris

2020   Ensevelie, galerie Voz, Boulogne-Billancourt

2019 Desideratio, espace Gainville, Aulnay-sous-Bois

2019 Memento Vitae, galerie l’EPI, Ingrandes sur Loire

2017 Memento Mori, Musée Ostrovsky /Musée du théâtre Bakrushin, Moscou

2017  Le mal de blancheur / Memento Mori au château de la Napoule, Mandelieu-la-Napoule

2017 Memento Mori, galerie IGDA, Caen

2017  Memento Mori, galerie Voz, Boulogne-Billancourt

2016  Memento Mori, Hôtel d’Estrée, résidence de l’ambassadeur de Russie, Paris

Exposiciones colectivas / Expositions collectives / Collective exhibitions

2022  Don Papa Art Program France, Paris

2021 Natures mortes, galerie Valérie Delaunay, Paris

2020 Carte Blanche des galeries, Boulogne-Billancourt

2019 À table, Hôtel de ville Aulnay-sous-Bois

2019  Le chagrin des glandes,  Collectif HEROINES, Tbilissi, Géorgie

2019 Até et les Erinyes, galerie Lyncée, Paris

2018 Memento Mori, galerie Lyncée, Paris

2017   Mémoire diaphane, galerie Igda, Caen

2013 Figé, émoussé, la tête vide, No Found Photo art Fair, Paris

Festivales / Festival / Festivals

2016  Festival du livre circulations / Livre sélectionné « Figé, émoussé, la tête vide »

2015 Vidéo « La beauté, la mort » Festival Ciné Poème, Bezon / Printemps des poètes

2015 Vidéo « La beauté, la mort » Festival Allez vous faire influencer, Toulon

2014  Vidéo « La beauté, la mort »Festival les instants Vidéos, Marseille

Ediciones / Éditions / Editions

Revue de poésie TESTE N°43 / Artiste invitée Natacha Nikouline

Laborintus Vox / Rachelle Holbein / DARVEL /EEOYS éditions

Where Now : New and Selected Poems / Laura Kasischke /Copper canyon Press

Memento Mori, monographie, Editions Work is progress  / Texte de l’écrivain Sarah Chiche, de l’historien de l’art Alexander Dencher et de l’ambassadeur de Russie son excellence Mr Alexandre Orlov.

Figé, émoussé, la tête vide, monographie, Editions Work is Progress / préfacé par l’écrivain Claude Louis Combet

Revistas / Presse / Magazines

Télérama – janvier 2018

Miroir de l’art – mars 2017

Air Caraïbes (magazine Arc en ciel) – mars 2017

Artcorusse – décembre 2017

Télérama – février 2017

Actu photo – 2016

Sud Ouest – février 2014

Actu Photo – février 2013

Le Nouvel Observateur – 2013

Residencia / Résidences / Residence

Napoule art Foundation / Château de la Napoule 03/2016